čtvrtek 27. prosince 2012

Celozrnný kmínový chleba



Naučit se péct chleba jsem dostala za úkol asi tak před rokem. Vyzkoušela jsem snad tisíce zaručených raceptů z internetu, které bohužel končily vždycky fiaskem. Chleba byl z venku černý, uvnitř syrový. Nechtěl kynout nebo měl podezřelou chuť. Když se dal jíst, bylo to spíše placka než chleba. Jednou sem si dokonce dala práci a tři dny doma vyráběla vlastní kvásek. Stále neúspěch a rodině jsem byla jenom pro smích. Nejlepší chleba jsem se naučila dělat až v Kanadě. Náhoda nás zavála pod přístřeší čechů, kteří tady žijí přes 20 let. Starý pán mi ukázal nejjednodušší recept na chleba jaký jsem kdy viděla. Kupodivu funguje výtečně. Přiznávám, že můj první pokus nevypadal tak krásně jako tenhle, ale na potřetí to ujde nemyslíte?

INGERIENCE (cca 3 bochníky)
  • 2 hrníčky bílé hladké mouky
  • 6 hrníčků celozrnné žitné mouky
  • 1-2 lžíce soli
  • 3 lžíce kmínu
  • 2 lžíce sušeného droždí
  • 4-5 hrníčků vody (podle potřeby)
POSTUP
Všechny sypké suroviny pořádně promícháme. Přidáme teplovu vodu podle potřeby tak, aby vzniklo vláčné, ale ne příliš tekuté těsto. Těsto naducáváme vařečkou tak, aby se do něj dostalo co nejvíce vzduchu tak, že s ním jakokdyby boucháme o stěnu mísy. Až vaše těsto začne "prdět" máte vyhráno. Těsto v míse posymepe hladkou moukou a přikryjeme ůtěrkou. Na teplém místě necháme kynout, než zdvojnásobí objem (cca 30min.-1hod.). Troubu rozehřejeme na 200oC. Poté těsto znovu promícháme a rozdělíme do zapékacích mističek  (srnčí hřbet) nebo tvarujeme bochánky.  Chleba necháme ještě kynout asi 15minut, než se trouba nahřeje. Na 200oC pečeme asi 10minut. Poté snížíme teplotu na 180 nebo míň a pečeme zhruba hodinu až dvě než chleba dostane krásnou barvu. Klidně může být i trošku tmavší. Při pečení je dobré mít v troubě hrníček s voudou a zhruba 3x během  pečení chleba potřít vodou. Kůrka nebude tak tvrdá. Po upečení necháme chleba několik hodin vychladnout. Poté skladujeme v sáčku nebo krabičce. Chleba můžete klidně zmrazit. Po rozmražení chutná stejně jako čerstvý.

Žádné komentáře:

Okomentovat