středa 10. dubna 2013

Jídelníčky - udělejte si v nich jasno

Při dnešní americké svačince a černém čaji s medem a citronem se vám pokusím objasnit různé druhy jídelníčků - od toho co jsem se učila přes vlastní poznatky :-) Pohodlně se usaďte a čtětě. Toto bude asi dlouhý článek.
Mladý řapíkatý celer s burákovým máslem - Amerika miluje

1. Stará známá pyramida

Už asi každý z nás někdy viděl tu starou známou potravinovou pyramidu. Převaha sacharidů, ovoce a zelenina jsou ve stejném poměru. Pak někde nahoře maso a mléčné výrobky. Nakonec cukry tuky a podobně...Při tomto jdelníčku jíme většinou každé 3-4 hodiny.
Pro koho se tato pryramda hodí:
  • Běžná popoulace, děti. Při této stravě vaše tělo určitě nebude strádat.
  • Vytrvalostní sportovci (běžci na dlouhé vzdálenosti, cyklisté..) Pro vytrvalostní sporty potřebujete mít ve svalech zásoby glykogenu. Tito sportovci se zároveň nemusí bát přibírání. Věřte, že když naběháte 10 km a více denně, při této stravě si udržíte postavu jako proutek.

2. Pro extrémisty

Pro ty, kteří si stanovili cíle opravdu opravdu vysoké jsem si dovolila vytvořit vlastní pyramidu. Do pyramidy jsem zařadila 3 základní položky stravy pro bodybuilding. Maso, vejce, rýži a zeleninu. Neříkám, že si tito lidé nedají občas mlíko nebo ovoce. Pokud však chcete být opravdu "lean" a k tomu samý sval, bude muset být prvních několik měsíců opravdu striktní...Jíme každé 2 hodiny. Zčínáme na vysokém kalorickém příjmu

A striktní neznamená být jen ve stravě ale také ve cvičení. Trénink nejlépe dvakrát denně. Z počátku určitě také hodně kardia. Pokud tady nepojedete na 100% jen se podle mého názoru trápíte.

3. Roztrhl se pytel s Paleem?

O paleo stravě jsem se doslechla teprve nedávno na blogu kamarádky. Nikdy mě to moc nezajímalo, až než jsem na facebooku "lajkovala" stránku Eat just real food. Musím říct že všechny recepry vypadají lákavě a sama jsem dnes vyzkoušela chleba z burákového másla :-D


Paleo nepaleo vaše tělo potřebuje sacharidy! Paleo recepty určitě doporučuji. Podle mého názoru by jste ale měli zařadit během dne alespoň 2 jídla ve kterých se kvalitní sacharidy vyskytují - rýže, brambory, celozrnné těstoviny nebo i luštěniny. Pokud vaše tělo nemá dostatek sacharidů začne rozkládat vaše těžce vydřené svaly. A to není jen moje doměnka. Je to vědecký fakt :-)

Fitness nadšenec 

 Pyramidu Fitness nadšence jsem sestavila podle toho, o čem se většina lidí ve fitku zmiňuje jako o své stravě. Je dobré podotknout, že většina těchto lidí se snaži nahrazovat pečivo kvalitními sacharidy. Za to palec nahoru :-)
Této pyramidě není cov vytknout. Pěkná zdravá pyramida. Vyznačuje se dostatkem a rozmanitostí bílkovin. Přiměřeným poměrem sacharidů a ovoce se zeleninou. Snaží se o velmi malé množství tuků.

 

Jak to nejvíce vyhovuje mě?

 

 Výživologové děste se. Rýpalové rýpejte. Jak jen jsem mohla sestavit takovou pyramidu? Vždyť to nedává smysl. Motat maso s luštěninama a přílohy s ořechy? Kdo to kdy viděl?..Právě že nikdo. Teda nědo jo. Já. Možná se v tom pozná i někdo z vás.


Maso je nedílnou součástí mého jídelníčku. Ale sem tam na maso není chuť nebo není po ruce tak prostě zvolím vegetariánskou variantu - luštěniny. Jindy zase luštěniny použiji spíše ve smyslu přílohy a občas si je dám jen tak. Mám je prostě ráda a nedám na ně dopustit. Následuje zelenina. Té jím v poslední době opravdu hodně. Třetí políčko vyplňují ořechy, přílohy a ovoce - prostě by se to podle mě nemělo ani s jedním přehánět :-) zároveň však bez nich nemoůžu žít. Následuje mléko. Chvíli jsem uvažovala jestli s mlékem zařadit tuky. Ale ořechy už mám o pratro níže, tudíž zbylé tuky až minimálně. Na samý vrchol pyramidy bych zařadila čokoládu zmrzlinu a další mňamky - jednou týdně bohatě stačí.

Tato strava mi vyhovuje nejlépe z toho co jsem vyzkoušela. Proč? Jednoduše proto že můžu jíst v podstatě cokoliv. Mám li náladu jen na maso se zeleninou, dám si to. Chleba se šunkou? Není problém. Těstovinový salát? Mňam Čočka na kyselo? Moje oblíbená. Navíc se s tímto stylem stravování dá vymyslet spousta receptů. Takhle jsem prostě nejspokojenější. Nejsem hladová ani přecpaná. Jím zhruba každé 4 hodiny nebo podle toho jak je hlad (když jsem hladová dříve najím se dříve :)

Tak teď jsem vás pořádně zmátla co? Tolik pyramid a každá v podstatě správně. Možná jste se v nějaké zhlédli...Proč teda pořád nevypadát tak jak by jste chtěli? Možná za to trochu může váš tělesný typ.

Každý jsme sami sebou.
 Typ ectomorph je slečna hubená -samá ruka zamá noha, žádné prsa. Stěžuje si že nemůže nabrat svaly. Závidí mesomorfce. Občasi i endomorfce (že má prsa)..může sníst co chce a nikdy nepřibere..
Typ endomorph - Pro hubnutí musí dělat hodně kardia a hodně cvičit. Nesmí si jen tak zahřešit. Závidí mesomorfce a ectomorfce.
Typ mesomorph - Lehce ztrácí tuk, lehce nabírá svaly. Pokud je hloupá závidí ectomorfce.

Většina z nás je mixem 2 typů - mesomorph + endomorph nebo ectomorph. Přitom se procenta zastoupení jednoho nebo druhého typu liší. Proto každá hubneme jinak a vyhovuje nám jiný jídelníček. Máme jinou postavu. To je ten důvod proč některé znás dosáhnou vysněné postavy dříve a jíné později .Až u konce našeho snažení kdy se jedná o ty centimetry, které my samy v zrcadle vidíme a nikdo jiný ne se můžeme vymlouvat na genetiku.

Kdy se na genetiku vymlouvat nemůžeme - Jídelníček kuliček

 

Milé dámy, cojste trochu při váze a právě čtete tento článek nesmutněte. Není to útok ale fakt. A při porovnání pyramid si možná uvědomíte co je špatně. Taky jsem kdysi měla jídelníček kuliček na denním pořádku a sem tam do něho sklouznu. To když se mi do hlavy derou myšlenky že to nemá cenu protože... (budu měsíc cestovat a všechno se zhatí) Nemám čas jít cičit protože..(píšu článek o jídle a zrovna jsem se tak hezky rozepsala že tu nit myšlenek nechci přetrhnout) Dám si si jenom jeden kouse.. (Fuj to jsem se zase přežrala)..Od pondělí začnu..tak příští ponděli


 Faktem je, že většina tlustých lidí je vlastně podviživených. Není pak divu že pak nemají na nic energii a jsou protivní. Většina z nich chce navíc začít hubnout tím, že začnou omezovat dávky reálného jídla. Především sacharidů. Na druhou stranu jsou pak stále hladoví a tutíž uždibují co je kolem. To co je kolem má většinou vysokou kalorickou a minimální výživovou hodnotu. Uždibují a uždibují až to vypadá takhle.


 Jak s tím začít bojovat? Je potřeba si uvědomit že chcete jíst zdravě. Vyházejte všechno nezdravé nakupte zravé. Začněte vařit..třeba podle mých receptů a nebojte se jíst to co uvaříte. Ještě přidat nějaký ten pohyb a máte vyhráno..do toho sem tam přečtěte nějaký z úžasných blogů ..poslední dobou je jich nespočet a za pár měsíců mate zdravou stravu a hubnutí v malíku.


Strava našich rodičů - důvod proč jsme generace hledajícíh.

Rohlík - v našich krajinách všudedostupná potravina. V kombinaci se salámem nebo párkem jej můžeme využít jako rychlou snídani svačinu oběd či dokonce večeři. Sem tam nějaké to mlíko a sýr.
Když se o víkendu navaří tak je to řízek smažený ve vrstvě oleje s bramborovým salátem nebo guláš se čtyřma. A budeš tu sedět dokud to nesežereš, často zaznívá z úst maminek. Při neděli dáme taky kompot ať máme nějaké to ovoce a u babičky buchtu..



Sorry mami a taťi asi to bude NO COMMENT. Pokud jste rodič koukněte na  pyramidu pod číslem 1 a prosím krmte své děti podle ní. O stravě našich milovaných maminek a tatínků se chystám napsat ještě rozsáhlejší článek takže proteď to byla jenom taková ukázka....

Ať už váš jídelníček vypadá jakkoliv. Nebojte se jíst dostatečně během dne. Jídlo je kámoš :-) Pokud vás přepadne hlad na večer neuždibujte. Připravte si rýži s masem nebo luštěniny. Ještě předtím snězte velký zeleninový salát. Samotné pečivo nebo knackebroty neni řešení. Hlad máte proto že vaše tělo potřebuje živiny ne mouku, zmrzlinu nebo čoko :-)

Mimochodem při psaní tohoto článku jsem zvládla pořádnou hromadu zmrzliny - taky nejsem dokonalá a  hlavne moc dobře vím proč jsem se do ní pustila - neměla jsem dneska dostatek kvalitních sacharidů (byla jsem líná vařit přílohu k masu. Takže fuj fuj a zitra rano vařim zásobu rýže ať si ji můžu kdykoliv dát jako přílohu.

Pište do komentářů jak by vypadala vaše pyramida nebo ve které jste se zhlédli..budu vděčná taky za komentáře o stravě rodičů :-D

7 komentářů:

  1. nesedím moc pohodlně :D ale článek si s chutí přečtu! já si stojím za svým názorem, že nějaký pravidla apod. jsou na nic :D každý by měl praktikovat to, co mu vyhovuje :) já mám třeba od každého něco... a tvá pyramida se mi líbí :P i paleo recepty se mi moc líbí! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc pěkný článek :) když koukám na ty pyramidy, myslím, že jím celkem správně :) typem postavy jsem jasnej endomorph a závidím oběma dalším :D a ta strava našich rodičů, možná i prarodičů je fakt otřesná, ještě že jsme vyrostli do jiné doby :D

    OdpovědětVymazat
  3. Ta poslední pyramida je taková typická vesnická:D Zajímavý nápad, že bych si taky udělala svoji pyramidu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klidne udelej svoji a potom pošli odkaz :-) ráda se kouknu

      Vymazat
  4. Hezký článek, já se stravuji spíše mezi vitariánstvím a paleo, nedržím se pyramidy a jím více sacharidů v ovoci , takže bych se v paleu nebála nedostatků sacharidů (nyní jsem na vysokoproteinovce), chci odbourat zbytky tuku a bĕžná strava mĕ v tom nepomůže.

    OdpovědětVymazat
  5. O pyramidě rodičů se raději ani zminovat nebudu :D Já se stravuju podle palea, nejvíce u mě převažují tuky, maso a zelenina, a moc mi to vyhovuje :)

    OdpovědětVymazat